Vođenje internetske tvrtke nije šala, pogotovo kada se morate natjecati s divovima poput Amazona koji imaju beskrajan marketinški proračun koji olakšava njihovo oglašavanje. U utrci do prve stranice rezultata Google pretraživanja konkurencija je žestoka, stoga pokušaj dosezanja prve stranice pretraživanja, čak i uz izvrstan SEO, lako može potrajati mjesecima ili čak godinu dana. Ovaj proces ubrzavaju plaćeni oglasi (PPC “Pay-per-click“). Postoji više vrsta PPC-a od kojih je najpoznatiji Google Ads.
Google Ads je Google usluga oglašavanja koja tvrtkama omogućuje prikazivanje njihovih oglasa na Google stranicama rezultata pretraživanja. Oglasi se obično prikazuju na vrhu ili na dnu Google SERP-a ( “stranice rezultata pretraživača” ).

Korištenje Google Ads uobičajena je i učinkovita marketinška strategija među tvrtkama koje žele dobiti prve online kupce. Danas ćemo proći neke od osnova kako koristiti Google Ads za svoje poslovanje.
- Prednosti korištenja Google Ads
- Priprema za PPC
- Postavljanje Google Ad računa
- Pokretanje više oglasa
- Procjena kampanje
- Ocjena kvalitete
Prednosti korištenja Google Ads
Google Ads moćan je alat za oglašavanje tvrtke putem interneta. Što ga čini tako sjajnim? U nastavku su neke od prednosti koje koriste tvrtke na Google platformi za plaćeni marketing:
Ciljanje oglasa po vremenu prikazivanja
Uz brojne Google opcije ciljanja potencijalnih kupaca, vlasnici tvrtki mogu osigurati da se njihov oglas ne prikazuje bilo kome , nego samo onima koje ste procijenili da je vaš potencijalni kupac. Vlasnici tvrtki mogu tako filtrirati svoju publiku na temelju zemljopisnog položaja, dobi, ključnih riječi i još mnogo toga. Osim toga, oni također mogu odabrati doba dana kada će se njihovi oglasi prikazivati ciljanoj publici. Uobičajeni primjer koji koristi mnoštvo tvrtki je prikazivanje oglasa samo od ponedjeljka do petka od 8 do 17 sati. To je obično zbog činjenice da su tvrtke vikendom zatvorene ili rade sporijim tempom. Sve to vam može pomoći da optimizirate i u konačnici čak i smanjite kumulativnu potrošnju na oglase.

Navedeno naročito pomaže tvrtkama koje djeluju lokalno. Objašnjeno na primjeru – obrtnik iz Zagreba radi tipa djelatnosti možda ne može pružiti uslugu i nekome iz Splita – njegov ciljani bazen kupaca se nalazi upravo u Zagrebu od ponedjeljka do petka u uredovno vrijeme. Naime studije pokazuju da je 50% mobilnih korisnika koji su izvršili lokalnu pretragu na svom pametnom telefonu na kraju posjetilo trgovinu u roku od jednog dana, što lokalnim tvrtkama daje prednost u privlačenju pozornosti, jer su na vrhu SERP-a.
Ciljajte određene uređaje
Nakon ažuriranja Google algoritma iz 2013. godine, Google Ads omogućuje korisnicima odabir vrste uređaja na kojima će se prikazivati njihovi oglasi. Za Google Search oglase možete birati između desktop računala, tableta i mobilnih uređaja. Na Google Search oglasima moguće je čak i detaljnije analizirati i ciljati određene uređaje kao što su npr. iPhone ili Windows operativni sustav. Prilagodbe oglasa omogućuju automatsko licitiranje više ili niže cijene za uređaje za koje je vjerojatnije da će izvršiti konverziju na vašoj web lokaciji.
Savjet:
Pregledajte podatke o konverzijama i u Google Analyticsu.

Platite samo za rezultate
Plaćanje za rezultate je vjerojatno najpopularnija prednost oglašavanja na Google Ads, jer tvrtke plaćaju samo za klikove na njihove oglase, umjesto za pojavljivanja. To se naziva model oglašavanja s plaćanjem po kliku tj. skraćeno PPC. Na ovaj način tvrtke štede novac plaćanjem samo kada potencijalni kupac poduzme radnju pregleda njihove web stranice.
Praćenje učinka
Google Ads omogućuje tvrtkama da prate učinak svojih oglasa, što znači da mogu pratiti broj korisnika koji pregledaju i kliknu njihov oglas. Ads također omogućuje praćenje broja korisnika koji poduzmu željenu radnju nakon pregleda web mjesta.
Prema Google izvještaju o ekonomskom utjecaju, tvrtke zarađuju u prosjeku 2 USD za svaki dolar potrošen na Google Ads. U ovom trenutku upotreba Google Ads kao dijela vaše inbound marketinške strategije zasigurno će donijeti pozitivne rezultate. Međutim, to ne vrijedi uvijek i za svaku industriju. Najbolji način da otkrijete hoće li Google Ads biti profitabilan za vaše poslovanje je da provjerite Google smjernice i da ga isprobate. Prednost je što vam za to ne treba veliki budžet
Ukoliko ste odlučili da isprobate Google Ads, a zbunjeni ste kako postaviti račun i profitabilno koristiti Google Ads, ovaj vodič pomoći će vam dalje upravo u tome.
Priprema za PPC
Oglašavanje s modelom plaćanja po kliku važan je alat koji daje rezultate, ali samo kada se pametno koristi. Prije nego što započnete postupak izrade Ads računa, morate definirati svoje ciljeve. Iako bi „veća prodaja“ mogla zvučati kao izvrstan cilj, internetsko oglašavanje zahtijeva da ipak budete precizniji.
Teško je da će netko tko prvi put posjeti vašu web stranicu izvršiti kupnju. Internetska prodaja više ovisi o stvaranju i njegovanju odnosa povjerenja sa svojim potrošačima. Iz tog razloga tvrtka može imati nekoliko ciljeva da koristi AdWords. Kao što su:
- Prodaja
- Slanje upita
- Registracija korisnika
- Stvaranja svijesti o brendu
Iako je sasvim u redu imati više ciljeva, imajte na umu da ćete za postizanje različitih ciljeva morati voditi različite kampanje (Više o tome kasnije). Osim prepoznavanja vašeg cilja, postoji još jedan vrlo važan preduvjet za oglašavanje na AdWordsu, postojanje odredišne stranice.
Odredišna stranica – Landing page
Odredišna stranica je URL adresa ili web stranica na koju korisnik “slijeće” kada klikne na vaš oglas. Odredišna stranica je samostalna stranica, različita od vaše glavne web stranice, dizajnirana da se usredotoči na određeni cilj . Sjajna odredišna stranica presudna je za uspjeh vaše Google Ads kampanje. Dobro dizajnirana i optimizirana odredišna stranica pomoći će pretvoriti posjetitelje u kupce.

Imajte na umu sljedeće stvari prilikom dizajniranja odredišne stranice:
- Fokusirane odredišne stranice: Dizajnirajte pojedinačne odredišne stranice za pojedinačne ponude. Odredišna stranica koja je usredotočena na više ciljeva može na kraju zbuniti vaše posjetitelje.
- Poziv na akciju: Ne zaboravite na svoju odredišnu stranicu uključiti i pravilno istaknuti željeni gumb poziva na akciju.
- Prikladni za mobilne uređaje: Sa sve većim brojem mobilnih korisnika na Internetu, presudno je osigurati da vaša odredišna stranica bude prilagođena mobilnim uređajima.
- Ispuni ono što obećavaš : Vaša bi odredišna stranica trebala pružiti sva obećanja data u oglasu. Na primjer, ako vaš oglas govori o popustu, pobrinite se da odredišna stranica sadrži navedeni popust.
Pogledajte više informacija o tome kako dizajnirati odredišne stranice s visokim konverzijama .
Do sada morate imati popis postavljenih ciljeva i namjenske odredišne stranice koje služe za postizanje svakog od njih. Vrijeme je da postavite svoj Google AdWords račun.
Postavljanje Google Ads računa
Korak 1: Prijavite se
Jednostavno idite na web mjesto Google AdWords i prijavite se svojim Google računom. Ako nemate Google račun, morat ćete ga stvoriti. Ne brinite, ne bi trebalo potrajati više od nekoliko minuta.

Nakon što unesete potrebne detalje, sletjet ćete na sljedeću stranicu kako biste kreirali svoju prvu kampanju. Ovdje možete odabrati svoj proračun, ciljanu publiku, postaviti svoje ponude i napisati kopiju oglasa.

Korak 2: Postavite proračun
Kao što vidite, definiranje proračuna najvažniji je zadatak na popisu. Utvrđivanjem dnevnog proračuna osigurat ćete da nikada ne prijeđete ograničenja troškova. Najbolji način da utvrdite svoj dnevni proračun je prvo razumjeti broj posjetitelja koje vaša odredišna stranica može pretvoriti u kupce (Konverzija).

Prema Google analizi iz 2017 godine , prosječna stopa konverzije u različitim industrijama je 2,35%. To znači da u prosjeku samo 2,35% korisnika napravi željenu radnju nakon klika na oglas. Uzimajući u obzir prosječnu stopu konverzije za vašu industriju, možete shvatiti koliko ste spremni potrošiti za svakog posjetitelja. To se naziva i cijenom po kupnji (CPA).
Nakon što odaberete željenu valutu i proračun, kliknite Spremi i prijeđite na sljedeći korak.
Korak 3: Odaberite ciljanu publiku
U ovom koraku trebate odrediti zemljopisni položaj vaše ciljne publike. Ova značajka osigurava da se vaš oglas prikazuje samo korisnicima koji pretražuju koristeći ključne riječi za koje licitirate (više o tome kasnije) i da su prisutni na vašem zemljopisnom položaju.

Korištenjem opcije naprednog pretraživanja dobivate pristup “ciljanju radijusa”. Ciljanje radijusa omogućuje vam ciljanje određenog radijusa iz vašeg poštanskog broja. Ovisno o prirodi vašeg poslovanja, možda ćete htjeti ciljati cijele zemlje ili samo gradove ako nešto prodate lokalno . Možete čak postaviti različite prilagodbe licitacija po ciljevima radijusa. Na primjer, možda želite licitirati više u krugu od 10 km, ali niže u krugu od 30 km.

Korak 4: Odaberite tip oglasa
Sljedeći je korak odabir između Googleove pretraživačke (search) i prikazivačke mreže (display). Pretraživačka mreža stavlja vaše oglase na google SERP-ove, dok će prikazivačka mreža prikazivati vaš oglas na bilo kojoj web lokaciji koja prikazuje oglase.

Za početnike i male tvrtke preporuča se korištenje pretraživačke mreže (Google Search) jer prikazuje vaše oglase korisnicima koji specifično traže ključne riječi relevantne za vaše poslovanje i proizvod/uslugu koju nudite . Prikazani oglasi (Display Ads) mogu biti izvrsni za brendiranje, ponovno ciljanje (Retargeting) i općenito imaju puno niži CPC. Ali oni također nisu toliko usmjereni na upite.
Korak 5: Odaberite ključne riječi
Ključne riječi su pojmovi za pretraživanje ili fraze koje korisnik unosi u Google kada provodi pretragu. Google vam omogućuje odabir oko 15-20 ključnih riječi koje mogu pokrenuti prikazivanje vašeg oglasa na SERP-u. Ne brinite, kasnije uvijek možete dodati više ključnih riječi.

Preporučuje se odabrati nekoliko ključnih riječi za koje ste sigurni da donose rezultate , umjesto da odaberete 20 koje će vam se možda učiniti relevantnima. Nakon toga, također obratite pažnju na opseg pretraživanja ključnih riječi koje ste odabrali. Iako se može činiti primamljivim odabrati ključnu riječ koja ima opseg pretraživanja nekoliko tisuća, to možda nije najbolja ideja. Nepisano pravilo je bolje manje ciljanih pretraga za koje smo sigurni da će proizvesti upit ili kupnju nego ključnu riječ s velikim opsegom pretraga koja nije usko vezano za naš proizvod/uslugu
Kao što je ranije spomenuto, Google Ads radi na sustavu licitiranja. Licitiranje za ključne riječi s velikim opsegom pretraživanja obično je izuzetno skupo. Odabir više ključnih riječi ili odabir ključnih riječi s velikim opsegom pretraživanja može se pokazati kao skupa stvar.
Kontrolirajte svoje troškove odabirom nekoliko relevantnih ključnih riječi s umjerenim opsegom pretraživanja.
Vrste ključnih riječi i određivanje pravog “podudaranja ključnih riječi”
Postoje četiri vrste podudaranja ključnih riječi koje određuju kako želite da se vaš oglas prikazuje.
Široko podudaranje: široko podudaranje zadana je postavka u AdWordsu. Prema Googleu, ono “omogućava prikazivanje vašeg oglasa za pretraživanja sličnih fraza i relevantnih varijacija, uključujući sinonime, oblike jednine i množine, moguće pravopisne pogreške, matične riječi”.
Široko podudaranje omogućuje vam dosezanje najšireg dijela vaše publike. Međutim, budući da široko podudaranje također prikazuje vaše oglase za sinonime i jedan dio ključnih riječi, vaš se oglas može prikazati u puno nebitnih rezultata pretraživanja.
Na primjer, škola engleskog jezika za djecu u Zagrebu cilja škola engleskog jezika , koristeći široko podudaranje, vaš oglas može se prikazati i u rezultatima za tečaj engleskog jezika za odrasle u Splitu .
Modifikator širokog podudaranja: Modifikator širokog podudaranja daje vam veću kontrolu. Jednostavnim dodavanjem znaka ‘+’ prije pojma, možete ga zaključati na svoje mjesto. Tek kad pojam za pretraživanje sadrži fraze ili riječi iza znaka +, oglas će se pojaviti u rezultatima.
Na primjer, ako licitirate za +škola +engleskog +jezika +Zagreb , vaš se rezultat nikada neće prikazati za pojmove za pretraživanje poput tečaj engleskog jezika Split.
Podudaranje fraze: Podudaranje fraze nudi još veću kontrolu vlasnicima tvrtki. Kada odaberete podudaranje fraze, vaš se oglas prikazuje samo u rezultatima za pojmove za pretraživanje koji su istim redoslijedom kao i odabrana ključna riječ.
To znači da, ako odaberete “škola engleskog jezika“, vaš oglas će se prikazivati samo za točno takvu pretragu plus mogući prefiks ili sufiks. Da biste odredili podudaranje fraze, jednostavno stavite ključne riječi između znakova citata npr. “ključna riječ”.
Točno podudaranje: Kao što naziv sugerira, ova će opcija osigurati da se vaš oglas prikazuje samo kada netko pretražuje s pojmom za pretraživanje identičnim odabranim ključnim riječima.
Ako ste odabrali točno podudaranje, a ključna riječ je [škola engleskog jezika], vaš će se oglas prikazivati samo za točno takvu pretragu bez prefiksa ili sufiksa
Da biste odredili točno podudaranje, stavite zagrade oko odabranih ključnih riječi npr. [ključna riječ]
Savjet:
Koristite točno podudaranje kada ste sigurni da će ključna riječ ostvariti konverzije jer ciljanje točnim podudaranjem u načelu donosi puno manji promet što i nije loše ako započinjemo kampanju s malim i ograničenim budžetom.
Negativne ključne riječi: negativne ključne riječi su pojmovi koji vam pomažu da osigurate da se vaš oglas ne prikazuje ne ciljanoj publici. Ova značajka Google Adsa dobro dođe ako imate proizvod / uslugu koji ključne riječi mogu dijeliti s nečim što nije povezano. Na primjer frizerski salon nudi usluge ženskih frizura, ali ne i muških. Jednostavno kroz opciju negativne ključne riječi dodajemo negativ na: muške, za muškarce, za dječake, itd…
Korak 6: Postavite ponudu
Kao što je ranije spomenuto, Google Ads koristi model licitiranja. Licitacija je iznos novca koji ste spremni platiti za svaki klik na vaš oglas. Ako vi i vaš konkurent licitirate za istu ključnu riječ i ako ste spremni platiti više po kliku, vaš će se oglas prikazati viši od njihovog.

Kao što vidite, pred vama su dvije mogućnosti. Ovaj prvi omogućuje Googleu da postavi iznos licitacije kako bi maksimalizirao povrat vašeg proračuna. Ako radije licitirate ručno, predlažemo da izvršite istraživanje pomoću Googleovog planera ključnih riječi .
Ako ste tek na početku, možda biste trebali početi s automatskim ponudama dok se ne upoznate sa sustavom. Međutim ručno postavljanje ponuda obično može biti isplativije. Iako ponekad to zahtijeva i dodatno kontinuirano održavanje.
Korak 7: Napišite oglas
Pisanje oglasa vjerojatno je najkritičniji dio ovog postupka. Predlažemo da razmislite o tome i učinite to zaista uvjerljivim. Vaša bi poruka trebala jasno komunicirati vašu ponudu na takav način da uvjeri korisnika da klikne na vaš oglas i posjeti vašu web stranicu. Evo nekoliko savjeta za početak:
- Neka bude kratko: Nema puno prostora za tekst. Zato neka vaša poruka bude britka i u srž.
- Naslov je presudan: naslov vašeg oglasa prva je stvar s kojom će se korisnik susresti. Svakako ih pozovite i uvjerite da kliknu na oglas.
- Imajte jasan razlog zašto da kliknu: Jasan poziv na akciju govori korisniku što želite da učini.
Anatomija oglasa:
- Naslovi: AdWords omogućuje da se u oglas uključe do tri naslova, a svaki može sadržavati 30 znakova. Obavezno koristite ovaj ograničeni prostor pametno. Uz to, preporučuje se u naslove uključiti barem jednu od odabranih ključnih riječi.
- Opis: Prostor za opis sadrži dva unosa po 80 znakova. Upotrijebite ga za jasno prenošenje poruke korisniku. Ako je moguće, u ovaj odjeljak uključite sve ponude ili popuste kako biste dali razlog da korisnik klikne na vaš oglas.
Savjet:
Na kraju pisanja oglasa uvijek provjerite moguće pravopisne i gramatičke pogreške, ako je potrebno i dva puta.

Korak 8: Pokrenite oglas
Kada završite s pisanjem oglasa, kliknite gumb “Spremi” i nastavite do zadnjeg koraka postupka. U ovom će vas odjeljku Google pitati o vašem poslovanju i podacima o plaćanju. Naplatit će vam se kada potrošite postavljeni proračun ili 30 dana kasnije, ovisno o tome što prije nastupi.
Pokretanje više oglasa
Kao što je prethodno spomenuto, preporučljivo je prikazivati više oglasa kako biste se usredotočili na različite ciljeve. To se može jednostavno učiniti pokretanjem više kampanja odjednom. Tada možete saznati koji oglasi i ključne riječi najbolje konvertiraju posjetioce u korisnike vaših usluga/proizvoda.
Svaka kampanja sastojat će se od nekoliko grupa oglasa. Svaka grupa oglasa sastojat će se od sličnih ključnih riječi, a odredišne stranice imat će sličnu temu. Na primjer, za trgovinu elektroničkim aparatima, grupa oglasa može biti namijenjena televizorima, dok je druga posvećena hladnjacima.
Međutim, obje grupe oglasa mogu se uključiti u istu kampanju. Grupe oglasa u jednoj kampanji dijelit će isti proračun i postavke ciljanja lokacije i uređaja. Ako želite ciljati više lokacija ili uređaja, morat ćete stvoriti zasebne kampanje.
Procjena kampanje
Kao što je ranije spomenuto, jedna od najvećih prednosti korištenja Google Adsa su mogućnosti praćenja. Pomoću njih moći ćete utvrditi ima li oglas koji ste upravo stvorili i pokrenuli dobru izvedbu.
Da biste to učinili, prvi je korak odabir izvora konverzije. Za mala poduzeća dva su najčešća područja konverzije:
- Web stranice: Kada korisnik klikne vaš oglas, posjeti vašu odredišnu stranicu i izvrši željenu radnju npr. pošalje upit
- Telefoni: kada vas korisnik nazove na telefonski broj naveden u oglasu ili klikom na gumb za poziv na vašoj web stranici
Prvo što želite učiniti je postaviti Google Analytics cilj (Goal) na svojoj web lokaciji, a zatim slijediti ove dodatne upute za postavljanje Google AdWords praćenja konverzija
Također možete pratiti telefonske konverzije na svojim oglasima.
Savjet:
Ako se vaša tvrtka uvelike oslanja na telefonske pozive, preporučuje se i da se prijavite za softver za izvještavanje o pozivima treće strane, kao što je CallRail . Ovo se lako integrira s WordPressom i Google Ads.

Googleova ocjena kvalitete
Google također prati izvedbu vaših oglasa i pomoću tih podataka određuje gdje će se vaš oglas prikazivati na stranici rezultata pretraživanja. Koristeći sljedeće čimbenike kao referencu, Google svakoj vašoj ključnoj riječi dodjeljuje ocjenu kvalitete (QS):
- Relevantnost odredišne stranice: relevantnost ključne riječi za sadržaj prisutan na vašoj odredišnoj stranici.
- Očekivani omjer klikova (CTR): vjerojatnost da korisnik klikne na vaš oglas nakon pretraživanja ključne riječi.
- Relevantnost oglasa: relevantnost vašeg oglasa za ključnu riječ.
Provjerite ocjenu kvalitete svojih ključnih riječi dodavanjem stupca “Ocjena kvalitete” na karticu ključnih riječi na vašem AdWords računu.

Ocjena kvalitete ne samo da pomaže u određivanju položaja vašeg oglasa, ona također utječe na postupak licitiranja i na ono što plaćate po kliku. Da bi odredio poziciju vašeg oglasa, Google će umnožiti iznos licitacije s vašom ocjenom kvalitete. Na primjer, za određenu ključnu riječ, ako je ocjena kvalitete 0,7, a vi ponudite 1 Kn, oglas će se postaviti ispod konkurencije čija ocjena kvalitete iznosi 0,4, a ponuda 2 Kn.
Zaključak
Google Ads izuzetno je moćan alat za stjecanje novih kupaca za male tvrtke. Međutim, ako se ne koristi pametno, uloženi novac neće pridonijeti željene rezultate.
Ključ uspjeha leži u neprestanom testiranju vaših oglasa i ključnih riječi te njihovoj optimizaciji za bolju izvedbu.